تابلو فرش عاشورا و دیگر تابلو فرشهای شمایل و تمثال

تابلو فرش فرشچیان ، تابلو فرش عصر عاشورا

تابلو فرش عاشورا

چه زیبا سروده است ، شاعر توانمند محتشم کاشانی در رابطه با واقعه ی عاشورا

باز این چه شورش است که در خلق عالم است ؟

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است ؟

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین ؟

بی نفخ صور ، خاسته تا عرش اعظم است.

این صبح تیره باز دمید از کجا کزو

کار جهان و خلق جهان جمله در هم است

گویا طول می کند از مغرب آفتاب

کاشوب در تمامی ذرات عالم است

گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست

این رستخیز عام که نامش محرم است .

 

روایت عاشورا و تابلو فرش عصر عاشورا

دهمین روز از ماه محرم در تقویم هجری قمری روز عاشوراست.

برای مسلمانان ، عاشورا روزیست که موسی و قومش ، بنی اسرائیل توسط خداوند رحیم از دست فرعون رهایی یافتند و راهی را در دریای نیل ایجاد کردند.

و در تقویم شیعیان ، روزیست که امام حسین (ع) نوه ی پیامبر عزیز حضرت محمد (ص) و یارانش در کربلا به شهادت رسیدند.

جنبش جهانی اهل سنت نیز این روز را به عنوان روز ملی شهیدان امت مسلمان تحت هدایت سید امام حیات گرامی می دارند و روزه گرفتن در این روز را مستحب و یک سنت می دانند.

عاشورا برای شیعیان اوج ماه محرم و مراسم بزرگداشت امام حسین (ع) و خانواده و یارانش است .

 

تاریخ وقوع روز عاشورا به سال شمسی

واقعه ی عاشورا در دهمین روز از محرم سال 61 هجری قمری که بنا بر روایتی 21 مهر ماه سال 59 هجری شمسی اتفاق افتاده است.

بعد از مراسم عاشورا سوگواریهایی بسیار زیاد در شهادت امام حسین (ع) انجام شده است.

این روز ، روز عاشورا در کشورهای ایران ، هند ، عراق ، پاکستان ، بحرین ، مراکش ، لبنان و الجزایر به یک تعطیل ملی تبدیل شده است. و علاوه بر شیعیان

بسیاری از جوامع قومی و مذهبی در آن شرکت می کنند.

مراسم های سنتی در روز عاشورا

از جمله سوگواری هایی که در مراسم های محرم انجام می شود ،

مراسم های نوحه خوانی ، سینه زنی ، تعزیه ( به نمایش کشیدن شخصیت های عاشورا ) زنجیر زنی و … است.

شیعیان در سراسر جهان به این روشها وفاداری خود را به سالار و سرور شهیدان نشان می دهند.

سوگواری در شهادت سالار شهیدان ، محدود به نوحه و سینه زنی نمی شود.

 

آثار هنری در رابطه با واقعه عاشورا و تابلو فرش عصر عاشورا

علاوه بر مراسم های سوگواری ، تندیسها ، تابلو ها ، نقاشی های بسیاری نیز در غم شهادت امام حسین (ع) ، طراحی شده است.

این آثار هنری ، واقعه ی ظهر عاشورا ، شهادت امام حسین (ع) ، و همین طور صحنه های بعد از واقعه ی روز عاشورا را به تصویر کشیده است.

یکی از این آثار ارزشمند ، تابلو عصر عاشورا اثر استاد فرشچیان ، است .

این اثر زیبا و ماندگار در عاشورای سال 55 به تصویر کشیده شده است.

موضوع این اثر به زمان بعد از شهادت امام حسین و یارانش مرتبط بوده و بازگشت اسبی بی سوار به سوی خیمه ها را در عصر عاشورا نشان می دهد.

استاد فرشچیان این اثر را با کیفیت ترین نقاشی در میان نقاشی ها و آثار خود می داند.

این تابلو در سال 1369 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

 

نشانه ها و علائم موجود در تابلو فرش عصر عاشورا 

در این تابلو، نقاش اگر چه با این اثر و با کنار زدن پرده ها ما را به حریم خیمه گاه راه داده است.

اما اجازه نمیدهد تا ما چهره های غمگین و اشک آلود آنها را ببینیم.

حفظ فاصله مشخص بیننده با شخصیت ها ی تابلو نیز به همین علت است . اما نتیجه پوشیده ماندن این عمل مقدس یعنی گریه کردن بر مظالم امام

یاد آوری بر تقدس و عدم تظاهر بر گریه ی آنهاست.

اما نکته ای که جالب است ، این است که ، هنرمند چنان ترکیبی را در ترسیم جسم و پیکره ی زنان و دختران و چهره های نادیدنی آنها به کار برده است .که

ناله های خاموششان ، با کمی توجه و سکوت قابل شنیدن است.

تنها دستهای ظریف و نحیف کودکان و زنان است که از چادر بیرون زده و به همین علت ، عمق ستمدیدگی آنها را نمایان ساخته است.

پیکر زنان از شدت سنگینی بار مصیبت حوادث ایام گذشته ، تکیده شده است . و از درد فقدان امام و همرزمانیش خمیده و شکسته شده است .

این افسردگی و تضرع در اندام اسب و چشمانش به خوبی نمایان است.

همگان بر این مصیبت گریه می کنند.

گریه ای که برای همه ی پیروان امام حسین علیه السلام به میراثی ماندگار تبدیل شده است.

 

زمین در نقاشی تابلو فرش عصر عاشورا 

عنصر دیگر حاضر و ناظر بر حادثه، زمین و روییدنی های آن است. خشکی روییدنی ها ، مانع از همراهی شان با اهل بیت علیه السلام نشده است.

رسم خطوط غالب اثر به شکل کمانه و منحنی در جسم زنان ، دختران، اسب امام ، زمین ، علفها و … است.

همگی این ها دایره وار بر محور واقعه که امام علیه السلام است ولی غایب واقع شده که جایگزین او نیز حضرت زینب سلام الله علیهاست.

که در محور این دایره ایستاده است.

 

تفسیر اسب ها در تابلو فرش عصر عاشورا

خطوط آشفته یالهای اسب و چشمان نیمه بسته اش ، با زخم های خون آلود و به جا مانده از تیرها .

خستگی بسیاری که متحمل شده را بروز می دهد. و مانند این است که تنها برای تکیه دادن زنان و دختران ایستاده و باید ایستاده هم بمیرد.

خطهایی که در این  اثر و این تابلو فرش از سطح زمین آغاز شده است، و در قاب تصویر تا بالای تنه ی نخل ها پیش رفته است، همگی نیم دایره هستند که نیمه

ی دیگر آن که خارج از قاب است در عالمی غیر قابل رویت و آسمانی جای گرفته است.

 

تفسیر چادر در تابلو فرش عصر عاشورا

شکل پرده ی خیمه گاه که قسمتی از آن محو است و قسمتی دیگر نیز با خطوطی نرم و کمرنگ رسم شده است .

بر این حس نیمه مادی و نیمه ماورایی فضا افزوده است.

گره ی طنابهای خیمه بر میخ های برجسته ، استوار و فرو رفته در زمین و شکل صعودی خطوط خیمه به سمت بالای قاب و بخش های پنهان آن ، سفری

آسمانی  را نوید می دهد. که در تلاش است تا همه آن چیزی که در زمین می بینیم  ، با خود به بالا ببرد. پس حرکت جزء جدایی ناپذیر اثر است.

ترکیب رنگهای تابلو فرش عصر عاشورا  به تبعیت از به کارگیری رنگ در نگارگری سنتی از رنگهای ملایم و لطیفی استفاده کرده است که هیچ ترکیب آزار

دهنده  ای را ایجاد نمی کند.

حتی زمانی که به رنگ چادرهای زنان و دختران نیز توجه می کنیم، بر خلاف معمول به جای رنگ سیاه از رنگهای ارغوانی و خاکستری استفاده شده است .

تنها به خاطر چینهای روی چادر ها و سایه روشن های ناچیز ، کمی رنگ سیاه محسوس است.

 

 

تفسیر رنگهای به کار گرفته شده در تابلو فرش عصر عاشورا

بی کرانگی رنگها یعنی به کاربردن یک رنگ با تمامی طیفهای رنگی آن در یک اثر ، از ویژگیهای اغلب آثار استاد فرشچیان است .

در تابلو فرش عاشورا نیز این امر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

رنگ پیکره ی انسانهای حاضر در این قاب ، در تضاد و متمایز از دیگر اجزای اثر است .

با این اوصاف خطوط و حالات پیکره ی آنها هماهنگی و سنخیت وافری را با دیگران ایجاد می کند.

رنگ طلایی در این تابلو بر غلاف شمشیر امام علیه السلام و سطوحی که محل اتصال اجسام با زمین را نشان میدهد .

زیبایی هنرمندانه ای را بر نقاشی بخشیده است که این محل ها را به منشا نور و روشنایی  و جلب توجه ببننده تبدیل کرده است.

ترکیب رنگ سفید و زرد بر اندام اسب و کبوتران ، آنها را از دیگر اشیای موجود در محیط متمایز می سازد و زخم های خونین بر تنشان ، حس ترحم از خشونت به

وجود آمده را القا می کند و غیبت سوار و صاحب اسب را در نبردی خونین و مظلومانه نوید می دهد.

نور موجود در این تابلو فرش ، باز هم به پیروی از نگارگری های قبلی ایرانی ، نوری حاضر و متدوال در همه ی ابعاد نقاشی است .

نور ، بخش جدایی ناپذیر از این فضای معنوی است که شهادت و استواری در برابر ناملایمات حاصل آن است .

نور حاضر و ناظر است و نمایانگر نادیدنی هاست. که به مهر قلموی نقاش و هنرمند بر جای جای اثر تابیده تا زیباییهای شهادت و مقاومت را ببینیم .

تابلو فرش عصر عاشورا ، دگرگونی واقعیت است به دست حقیقت .

 

نور موجود در تابلو فرش عصر عاشورا 

شیوه بیان هنرمندانه استاد فرشچیان ، غزلی مرثیه وار و شاعرانه است که ایستادن و تامل کردن را آسان و دشوارمی سازد.

نه یارای ماندن و نگاه کردن داریم و نه یارای گذر و کم توجهی . شرمگینی مخاطب کمتر از شرمندگی اسب بازگشته از میدان جنگ نیست.

نور موجود در اثر، باز هم به پیروی از نگارگری های پیشین ایرانی، نوری حاضر و متداول در همه‌ ابعاد اثر است.

نور، بخش جدایی ناپذیر از این فضای معنوی است که شهادت و استواری در برابر ناملایمات حاصل آن است. نور، حاضر و ناظر است و نمایشگر نادیدنی‌هایی است

که به مهر قلموی نقاش و هنرمند بر جای جای اثر تابیده تا زیبایی‌های شهادت و مقاومت را به نظاره بنشینیم.

نقاشی عصر عاشورا دگرگونی واقعیت است به دست حقیقت. شیوه‌ بیان هنرمندانه فرشچیان با توجه به جزئیات مصیبت، تغزلی مرثیه‌وار و شاعرانه‌

است که ایستادن و تامل کردن را سهل و ممتنع می‌کند.

نه توان ماندن و نگریستن داریم و نه توان گذر و کم‌توجهی. شرمگینی مخاطب کمتر از شرمندگی اسب بازگشته از میدان جنگ نیست.

 

دیگر آثار استاد فرشچیان در رابطه با عاشورا

وی آثار دیگری نیز در رابطه با موضوع عاشورا دارد که از آن جمله می توان به (پرچمدار حق ) که در رابطه با حضرت ابوالفضل العباس است و همین طور هدیه

عشق که در رابطه با حضرت علی اصغر (ع ) است اشاره نمود.

 

نظر استاد فرشچیان در رابطه با تابلو فرش عصر عاشورا

در رابطه با تابلو عصر عاشورا استاد فرشچیان این چنین نقل می کنند :

سه سال پیش از انقلاب ، روز عاشورا ، مادرم به من گفت :

برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حسابی یاد بگیری .

در جواب ایشان گفتم : من فعلا کاری دارم بعد خواهم رفت.

رفتم ، اما ناراحت.

حال عجیبی به من دست داد و قلم را برداشتم و تابلو عصر عاشورا را طراحی کردم. که همین تابلویی است که الان هست. بدون هیچ تغییری.

الان که بعد از سالها به این تابلو نگاه می کنم ، می بینم که اگر الان هم می خواستم آن را بکشم باز هم همین تابلو را می کشیدم . بدون هیچ تغییری .

یک چیزی دارد که خودم هم گریه ام می گیرد.

تفکر حاکم بر این نقاشی و تابلو همان تفکرات حاکم بر تابلو ضامن آهوست . یعنی تمام خطوط مدور بوده و به وجود مبارک حضرت زینب (س) ختم می شود.

این اثر جزو آثار هنری یونسکو می باشد.

 

تابلو فرش عصر عاشورا در شرکت تابلو فرش ایران

به واسطه ی ارادت شیعیان مخصوصا در ایران و عراق ، برای ماندگاری بیشتر این آثار هنری ، تعداد بسیار زیادی از این آثار در گونه های مختلفی از تابلو فرش به عزیزان ارائه می شود.

تابلو فرش عصر عاشورا

تابلو فرش تمثال امام حسین (ع)

تابلو فرش تمثال حضرت ابوالفضل (ع)

تابلو فرش تمثال حضرت عباس (ع)

تابلو فرش تمثال حضرت علی اصغر (ع)

تابلو فرش  شهادت حضرت علی اصغر (ع) در آغوش پدر

تابلو فرش تمثال حضرت علی اکبر (ع)

تابلو فرش ساقی کربلا

تابلو فرش پرچم دار حق

تابلو فرش هدیه عشق

 

 

 

 

 

 

برای هیئات تابلو فرش بهتر است یا بنر ؟؟؟

تابلو فرش هایی بسیار زیبا که با توجه به اینکه این تابلو فرش ها بیشتر در مکانهای بزرگی مثل و مسجد و حسینیه و هیئت نصب می شوند ، در سایزهای بزرگ تولید می شود.

کیفیت و ماندگاری تابلو فرش ها بسیار بالاست و در رابطه با قیمت آنها باید گفت که در مقایسه با بنرهایی که زود رنگ و کیفیت خود را از دست می دهند و

خیلی زود از بین می روند ، قیمت این تابلو فرش ها بسیار مناسب و حتی پایین است.

همچنین تابلو فرش های مذهبی و طرح های تمثال و شمایل ، به هیئات مذهبی تخفیف داده می شود.

 

طریقه ی سفارش دادن تابلو فرش عصر عاشورا و شمایل

شما به راحتی می توانید در کوتاهترین مدت تابلو فرش های تمثال و شمایل را دریافت نمایید.

کافیست عکس و تصویر مورد نظر خود را از بین طرح های ما انتخاب نمایید .

گاهی ممکن است از میان طرح های ما طرح مورد نظر و مورد پسند شما یافت نشود ، لذا برای این کار باید عکس مورد نظر خود را به صورت فایل در واتساپ به شماره 09901879046  ارسال نمایید و یا در تلگرام به همین شماره .

بعد از پرداخت وجه سفارش شما ثبت شده و بعد از ثبت سفارش روز بعد کار شما آماده ی ارسال می باشد.

به همین راحتی .

برای آشنایی بیشتر با خرید و فروش اینترنتی تابلو فرش مقاله زیر را بخوانید :

خرید اینترنتی تابلو فرش در شرکت تابلو فرش ایران

قابل توجه اینکه تابلو فرش های تمثال و شمایل ، به صورت بافت نیز وجود دارد . که با توجه به کثرت بافت آنها ، هزینه تابلو فرش بافت حدودا با تابلو فرش های چاپی در تمثال و شمایل یک اندازه می باشد.

 

 

 

 

 

برگشت به بالا
تولید کننده انواع تابلو فرش در ایران