چاپ بر روی ساتن

چاپ روی ساتن

چاپ روی ساتن

در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه ی چاپ بر روی ساتن صحبت کنیم .

 

چاپ روی ساتن به چه صورت انجام می گیرد ؟ 

پارچه ساتن ما را همواره به یاد احساس براقی ، لوکس بودن ، و نرم بودن می اندازد.

لباسهایی که با پارچه ساتن دوخته می شوند ، مانند لباسهای عروسی و یا لباس خوابهای تجملاتی ، بسیار زیبا و با دوام هستند .                                                                                      بعضی از افراد پارچه های ساتن را در دسته ی پارچه های ابریشمی می دانند ، در حالی که این چنین نیست ، پارچه های ابریشمی محصولی طبیعی هستند .                                            در صورتی که پارچه های ساتن در دسته های مصنوعی قرار می گیرند .

یک اشتباه و یک اصطلاح رایجی دیگر که در بین عموم است این مورد است که افراد تصور می کنند ، ساتن یک نوع پارچه است ، در حالیکه ساتن به بافتی گفته می شود که پارچه از آن ساخته می شود.

به طور مثال پارچه ی اطلس نما یا ساتین  ، نوعی پارچه با بافت کتان استه که در آن از بافت ساتن استفاده شده است ، و یا پارچه ی ونیزی که نوعی پارچه است که آن هم از بافت ساتن استفاده می شود.

 

 

ساتن از چه الیافی تهیه شده است ؟ چاپ روی ساتن 

ساتن از الیاف پنبه ابریشم و یا حتی مواد مصنوعی مانند پلی استر و استات بافته می شود .          افزودن الیاف مصنوعی مانند نایلون موجب می شود خرید پارچه ساتن برای عموم به صرفه تر نیز باشد.                                                                                                                     بافت پارچه ساتن بسیار ظریف است و در بین تار و پود آن نرمی و براق بودن قابل مشاهده است.

 

 

انواع مختلف پارچه ساتن کدامند ؟ 

  • انواع مختلفی از پارچه ساتن در بازار وجود دارد .                                                             ساتن آنتیک
  • ساتن بارنت
  • ساتن کتان
  • ساتن دوشس که به دوشیزه نیز معروف است .
  • ساتن با پشت کرپ
  • ساتن طرح دار
  • ساتن سبک وزن
  • ساتن پن
  • ساتن شیاردار و ساتنهای لغرنده

 

 

ویژگی هایی که برای پارچه ساتن است کدامند ؟ چاپ روی ساتن 

مهمترین ویژگی پارچه ساتن ، نرم بودن بیش از حد آن است . این پارچه پشتی مات دارد .          اغلب ، ساتن به راحتی چین و چروک می شود ولی انواعی از آن نیز موجود هستند که این قابلیت را ندارند .

یکی از ویژگیها و در واقع معایب این پارچه این است که این پارچه ، به سرعت در برابر آب لکه دار می شود. لبه های بریده شده ی ساتن نیز بسیار زود نخ کش می شود .سطح پارچه در مقابل آسیبهای احتمالی بسیار مقاوم است .
بنابراین حفظ نرمی آن آسان است و به طور کلی می توان گفت که دوام زیادی دارد .

مراقبت از پارچه های ساتن چگونه است ؟

اغلب لباسهایی که باعنوان ساتن در بازار می شناسیم ، با برچسب تمیز کردن با بخار موجود هستند .

اگر ساتن طرح دار باشد ، این طرح ها ممکن است با شست و شو با آب از بین بروند .             برای اتو کردن ساتن نیز نباید از بخار آب استفاده کرد چرا که لکه های ناشی از آب بر روی پارچه خود نمایی می کنند.

شست و شو حتی الامکان باید با دست صورت بگیرد ، چرا که با ماشین ممکن است سطح ناهمواری در اآن ایجاد شود.

 

علامت گذاری و برش ساتن به چه روشی انجام می گیرد ؟ 

ساتن پارچه ای است که قبل از تهیه ی نهایی لباس نیاز به یک پارچه کتان نیز دارد .اصلاح کردن اشتباهات دوخت و دوز در پارچه ساتن بسیار دشوار است.در پاره ای از موارد که دوخت اشتباهی انجام می شود ، و منجر به این شود که بخواهیم آن را بشکافیم ، این امر ممکن است باعث خرابی پارچه ما شود.                                                                                                            برش پارچه های ساتن حتی برای خیاطان حرفه ای نیز کاری دشوار است .

 

 

علامت گذاری ساتن

سطح صافِ این نوع پارچه موجب می شود لکۀ علامت گذاری با گچ روی پارچه باقی بماند.علاوه بر این، لکه های آب نیز به سرعت خوشان را نشان می دهند و موجب می شود لباس شما دارای لکه های فراوانی شود.راه حل انجام تمامی این مراحل از قسمت پشتی پارچه است. می توانید از سوزن بجای گچ استفاده کنید.
هرجا که باید سوزنی را در پارچه فرو کنید، از سوزن های تیز مخصوص استفاده کنید.

 

 

نخ و سوزنِ مورد استفاده برای دوخت ساتن

در زمان دوخت پارچه ساتن باید از سوزن های بسیار تیز استفاده کنید.سوزن های تیزِ Microtex برای این امر بسیار مناسب تر از سوزن های معمولی هستند.در غیر اینصورت، می توانید از سوزن های سبک نیز استفاده کنید.
می توانید نخ های کتانِ پلی استری خریداری کنید. و یا از نخ کتان برای دوخت پارچه ساتن استفاده نمایید.

 

 

چگونه پارچۀ ساتن را بدوزیم؟

ساتن بسیار لغزنده است. اما در واقع در خلاف جهت حرکت نمی کند.بنابراین می توانید در خلاف جهت بُرش دهید.
اما اگر نمی توانید اینکار را انجام دهید، لبه های لباس را در نظر بگیرید و جای کافی برای دوخت باقی بگذارید.
کوک فرانسوی می تواند بسیار کاربردی باشد و لبه های پارچه را مخفی کند.                          لباس های ساتن اغلب نیاز به نگه داری دارند. و دوخت هایی به این شکل حتی به زیبایی آنها می افزاید.
از کوک های کوتاه برای دوخت استفاده کنید. پارچه را در هر دو طرف محکم نگه دارید و بعد آنرا بدوزید.
می توانید قبل از دوخت نهایی پارچه، اینکار را روی بخشی از آن امتحان کنید.
برخی افراد نیز از کاغذ در زیر لایه ها استفاده می کنند. باید از سوزن هایی با یک سوراخ استفاده کنید.
اگر چرخ سردوز دارید و یا چرخ شما پدالی است می توانید با فشارِ یکدست آنرا صاف بدوزید.
برای دوختِ یقه باید دقت بیشتری کنید. می توانید قبل از دوخت اصلی، جای آنرا با کوک مشخص کنید.
فشردن پارچه روی سطح اصلی ممکن است ایجاد لکه کند.

بنابراین تمامی این مراحل را روی قسمت پشتی پارچه انجام دهید.برای لباس های روزانه از پارچه ساتن استفاده نکنید.فکر می کنم لکه های ناشی از تعریق مهمترین دلیلِ این امر باشد.
اما در مواقعی که می خواهید بدرخشید می توانید براحتی از این نوع پارچه بهره ببرید.

 

 

چاپ بر روی ساتن 

چاپ بر روی ساتن نیز مانند چاپ بر روی فرش انجام می گیرد.همان طور که گفته شد چاپ بر روی این پارچه کمی سخت است ، اما شرکت تابلو فرش ایران ، این چاپ را مانند دیگر کارها با کیفیت بسیار بالا انجام می دهد.                                                                                                    قیمت تمام شده برای چاپهای ساتن بسیار مناسب تر از چاپهای روی فرش است .کیفیت کار با توجه به براق بودن کار ، بسیار بالا بوده و همین طور زیبایی خاصی دارد .

 

شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر برای چاپ روی پارچه و فرش با تلفن 09901879046 در واتساپ ، ایتا و یا تلگرام ارتباط برقرار نمایید.                                                                                 شما می توانید انواع تابلو فرش های ما را در کانال تلگرامی تابلو فرش ایران  مشاهده فرمایید.

همچنین در کانال تابلو فرش ایران (https://eitaa.com/golenargescarpet)در ایتا نیز می توانید انواع تابلو فرش های ما را مشاهده نمایید.

 

برگشت به بالا
تولید کننده انواع تابلو فرش در ایران